Total Pageviews

SELAMAT DATANG KE TERATAK IBU TOK...TERIMA KASIH KERNA SUDI BERTANDANG...SEBELUM KELUAR SUDILAH KIRANYA TINGGALKAN KOMEN KAWAN2 PADA RESEPI IZZAH

Friday, 7 December 2012

PULUT DURIAN

ASSALAMUALAIKUM dan salam  petang jumaat ..Izzah nk N3kan satu menu tip top..juadah sedap yg enak dinikmati waktu petang ataupan sesuai untuk majlis santai bersama keluarga dan jiran sekampung.. teringat masa kecik2 dulu..asal tiba je musim durian..dah menjadi kemestian hidangan ni ada di meja makan dan kalau boleh dapat makan hari2 pun tak jemu jemu.. 
Boleh dinikmati dalam 2 versi..versi gula pasir putih @ gula merah (nise kata org klantan)..tp izzah lebih gemar nikmatinya dgn gula pasir putih je malah lebih sedap x guna gula lagi coz durian tu sendiri pun dah manis..bercerita pasal 'pulut durian' ni ramai yg luar dari kelantan tak berapa tahu tentang penyediaannya...
Penyediaan nya cukup unik malah bagi sesetengah orang tak boleh terima..kerna untuk menghasilkan sepinggan pulut durian kita kena menggunakan kedua belah tangan..tapi kita yg nk makan so kita dah pastikan kebersihannya..namun sekarang dah modern semua di lakukan dengan sudu dan garpu..tp izah tetap memilih cara lama lebih2 lagi untuk menghidangkannya pada hubby..air tangan kita dapat mengeratkan lagi kasih syg kami..ewahhh..hehe
baiklah izzah share kan resepinya disini mungkin ada yg berminat..
Bahan-Bahannya:-
Isi durian-terpulang selera masing2 suka byk buh la byk..
Untuk pulut-
2 cawan beras pulut-
{Basuh bersih,masukkan air separas pulut dan masak dalam rice cooker hingga masak-sejukkan)
Untuk santan-
1/2 biji kelapa-perah ambil santan pekatnya
1/2 sudu kecil garam
{Satukan dan jerang diatas api sehingga sedikit mendidih(mengelak ia cepat basi)sejukkan}
Untuk pelengkapnya-
Gula pasir @ 
Gula merah-(nise)
Cara-Cara penyediaannya:-
1)-Masukkan isi durian dan santan kedalam pinggan,dengan menggunakan tangan @ sudu asingkan bijinya..masukkan pulut seperti pic di bawah..
2)-Tambahkan dengan gula pasir putih @
3)-Gula merah @ orang kelantan panggil Nise(tp izah guna gula merah serbuk sbb stok nise dah habis)
4)Gaulkan biar rata sehingga gula hancur...(rumah izzah lebih suka guna gula pasir je)maka terhasillah seperti pic di bawah ini..
Nota:-
**Izzah menggunakan durian D24 untuk menghasilkan pulut durian ini..nak kick lagi guna durian kunyit @ musang king...mmg mablessssss..**
~SELAMAT MENCUBA~



1 ulasan:

ketikketok said...

".. to love is to care, to care we must share..."
get some and feel awesome at BBC MARDI Station CH39000

Post a Comment