Total Pageviews

SELAMAT DATANG KE TERATAK IBU TOK...TERIMA KASIH KERNA SUDI BERTANDANG...SEBELUM KELUAR SUDILAH KIRANYA TINGGALKAN KOMEN KAWAN2 PADA RESEPI IZZAH

Thursday, 22 March 2012

KETUPAT SOTONG

                        ASSALAMUALAIKUM
Hari ini ada aura "R" sikit melanda dapurku...so terhasil lah satu satunya resepi yg dah lama izzah idam idam kan..KETUPAT SOTONG..sejenis makanan agak popular di negeri cik siti wan kembang (kelantan le)..

Tapi izzah buatnya dah agak terlewat sedikit..so uploadnya pun lewat la..papun belum siap upload lg makanannya dah tinggal kuah je..maklum,dah lama x buat..so anak pun taram x hengat la..xpe janji hati puas...
 Resepinya main agak2 je..maklum resepi turun temurun..Arwah mak buat x pernah sukat2..so izzah pun bedal je la..ni izzah bg pun agak2 aje tau..pandai2 la adjust sendiri ye....hehehe
Bahan2nya:-
1/2 kilo sotong sederhana besar >(ala izzah dpt 5 ekor je)
1 cawan beras pulut
Sedikit santan cair>(untuk tanak pulut)
2 cawan santan sederhana pekat >(untuk kuah)
1 ketul kecil gula melaka>(nak cepat hancur hiris nipis2 dulu baru masukkan dalam periuk kuah)

Sedikit garam
Gula secukupnya 

2 helai daun pandan >(simpul kemas2) 
Beberapa batang lidi>(ikut sotong le-tajamkan ujungnya-nk senang lg guna je pencungkil gigi yg tebal tu)
Cara2nya:-
-Bersihkan beras pulut. Rendam selama 30 minit. Toskan beras.
-Masukkan beras kedalam rice cooker..masukkan santan cair dengan sedikit garam separas pulut..tanak hingga pulut masak.sejukkan.
-Bersihkan sotong. Keluarkan kepalanya.
-Isikan pulut ke dalam sotong 1/3 penuh. 

-Tutupkan dengan kepala sotong. Cucuk dengan lidi supaya kepala tak tercabut.
- Masukkan dan susun sotong dalam periuk yang ada santan.
 -Masukkan garam, gula melaka dan daun pandan. Masak sehingga pekat.
-Sesuaikan rasa lemak manisnya mengikut citarasa.
-Setelah kuah benar2 pekat,tutup api,sejukkan & hidangkan.

-Jika ada lebihan pulut,boleh la dimasukkan kedalam kuah & di makan dgn ketupat sotong..
>>Sesetengah resepi,beras pulut tu x perlu di tanak terlebih dahulu,masukkan je terus dalam sotong,tapi izzah lebih suka tanak dulu sedikit,nt pulutnya boleh dimakan dengan kuah jika x habis digunakan..Terpulang citarasa masing2<<

2 ulasan:

beLLa said...

wah 1st time dgr. manis ea kak metupat sotong ni?

Izzah Azie{Kelantan} said...

Bella....ketupat ni memang manis,dalamnya berisi pulut,so sedap dimakan begitu saje....

Post a Comment