Total Pageviews

SELAMAT DATANG KE TERATAK IBU TOK...TERIMA KASIH KERNA SUDI BERTANDANG...SEBELUM KELUAR SUDILAH KIRANYA TINGGALKAN KOMEN KAWAN2 PADA RESEPI IZZAH

Wednesday, 21 March 2012

LENGKONG JAGUNG

                              ~assalamualaikum~
Dah lama blog terbiar x berusik..mood menulis xde..nak2 dgn line yg terkemut2 cam kekure ni..
Lengkong Jagung ni pun dah lama di buat tapi malas nak mengN3kan nya..peruk je dlm document..
Tiba tiba mlm ni jd terajin sikit..so jadilah N3 ni..hehe....
Bahan2 Lengkong yg izzah buat ni verry the simple,cekup2 campak dah jadi......
 Ni hah Resepinya..

BAHAN-BAHANNYA:-
10 gm agar agar serbuk
700 ml campuran susu cair (1 tin)& air
1 tin jagung dalam tin di campur dengan
150 ml air-(blend hancur)
5 sudu  makan gula pasir
Sedikit garam
2 helai daun pandan yg disimpul kemas
Sedikit pewarna hijau & kuning
CARA-CARA:-
·         Satukan 700 ml campuran susu cair & air tadi kedalam periuk bersama sama dengan serbuk agar2 & gula pasir.
·         Masukkan juga simpulan daun pandan.
·         Masak sehingga agar2 & gula larut.
·         Masukkan jagung yg telah diblender.
·         Setelah agar2 tidak berketul lagi,keluarkan dalam 1 senduk agar2,buhkan pewarna hijau.kacau hingga sebati.
·         Letak acuan yg berbentuk jagung ke dalam Loyang yg berisi air sejuk.
·         Dengan menggunakan sudu kecil,sudukan sedikit2 adunan kedalam bentuk kelopak kulit jagung(hati2 jgn sampai terkeluar nt x cantik).isikan pada kesemua kelopak.
·         Masukkan pewarna kuning kedalam agar2 di dalam periuk.
·         Perlahan lahan tuangkan kedalam acuan sehingga habis.
·         Sejukkan di luar sekejap.masukkan pula dalam peti sejuk,biarkan sehingga sejuk.
·         Tunggu sehingga lengkong benar2 sejuk baru terbalikkan dan bersedia di potong dan boleh lah di ngappppppp.
~ ~Lengkong jagung ni sesuai juga digunakan dgn apa2 acuan pun,tidak semestinya acuan berbentuk jagung~



0 ulasan:

Post a Comment