Total Pageviews

SELAMAT DATANG KE TERATAK IBU TOK...TERIMA KASIH KERNA SUDI BERTANDANG...SEBELUM KELUAR SUDILAH KIRANYA TINGGALKAN KOMEN KAWAN2 PADA RESEPI IZZAH

Sunday, 30 June 2013

KARI KERISIK UDANG GALAH

SALAM ALAIK KAWAN KAWAN..
Hari ini izzah nak N3kan juadah santapan keluarga izzah semalam iaitu kari udang galah..walahhhh..'terangkat ujung beranda'..kata orang utara..hehe..bukan nak kata kita terpandai masak tau..maluuu..sebab kawan2 lg terror nanti di kata orang perasannn..malah bukan masuk bakul pun sbb takut berat nak angkat sendiri,maklum bambam bino..hahahaha,tp mmg izzah hantu lauk udang ni..masak apapun..mmg superb la..nak2 udang galah yg besau2 ni..
So izzah nak sharekan kt sini dengan kawan kawan..harap2 ada yg sudi menjengah..
Resepinya macam masak kari biasa cuma Addkan kerisik & buah keras..bg rasanya lebih terangkat..
Bahan2nya :-agak2 aje tau(main campak2)
Bahan A :-
1/2 kg udang galah
1 biji kelapa
{jadikan 2 mangkuk santan-1 santan pekat(perahahan pertama dgn sedikit saja air)..1 santan cair(yg 2 kali perahan tu)}
2 sudu makan kerisik
1 mangkuk sos(anggaran 4 sudu makan) rempah kari makanan laut-(kalau xde guna je rempah daging)*
3 sudu makan cili boh(lada kering mesin)*
1 biji buah keras-(ditumbuk hingga hancur)*
(Satukan semua bahan * campurkan sedikit air..jadikan pes pekat)
Bahan B :-(4 sekawan)
2 batang kulit kayu manis
3 kuntum bunga lawang
2 biji buah pelaga
1 sudu kecil cengkih
Bahan C :-(blend hancur)
3 cm halia
4 biji bawang merah
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
Bahan D :-
3 ulas bawang merah-dimayang halus
5 cm halia muda..dihiris nipis-(kalau tak suka xyah buh)
1 sudu kecil halba campuran
Bahan Sampingan :-
4-6 biji kacang bendi-(belah 2 jgn putus)
2 biji lada hijau-(belah 2 jgn putus)
2 biji lada merah-(belah 2 jgn putus)
1 keping asam gelugur
1/4 ketul gula merah kelantan(nise)
1 sudu kfc gula pasir
Minyak masak untuk menumis,garam kasar & sedikit serbuk perasa
Daun kari-(ikut suka)
Caranya :-
>>Panaskan minyak,tumiskan bahan D terlebih dahulu diikuti bahan B..kacau sehingga bawang kekuningan.
>>Masukkan bahan C & daun kari..kacau lagi hingga naik bau ..masukkan pes kari(bahan bertanda * tadi)..kacau hingga pecah minyak.
>>masukkan sedikit air(anggaran 1/2 cawan)..sebatikan rempah betul2..baru masukkan udang..kacau sehingga udang bersalut rempah..
>>Masukkan santan cair ,asam keping/gelugur,gula nise,gula pasir & garam kasar..kacau sekejap2,biarkan hingga kuah mendidih..
>>Masukkan santan pekat,kerisik,s.perasa ..biarkan sekejap..
>>Akhirnya masukkan kacang bendi & kedua lada..biarkan sampai semuanya masak boleh lah di angkat/sejukkan dan hidangkan..
>>Kepekatan kuah terpulang citara masing masing..
Nota :-
~Kalau ikut citarasa izzah..masakan ni tidak sesuai menggunakan kentang,nanti akan hilang kemanisan udang..sebab fungsi kentang itu sendiri meresap apa yg ada dalam masakan tu..jika tiada sayuran kita boleh gantikan dengan lobak merah~



0 ulasan:

Post a Comment