Total Pageviews

SELAMAT DATANG KE TERATAK IBU TOK...TERIMA KASIH KERNA SUDI BERTANDANG...SEBELUM KELUAR SUDILAH KIRANYA TINGGALKAN KOMEN KAWAN2 PADA RESEPI IZZAH

Tuesday, 5 July 2011

Ayam Percik Pedas

Happy good monday.......kengkawan(wah..sesekali skiping london best gak......hihi)...dok masak pa tu??????....menu mesti best2 kan.....layan je la apa pun janji dapat mengalas perut...izzah masak ayam percik pedas ari ni.....menu sampingan lum masak lg....tgh blurrrrrrr ni,masakan yg nak di lawankan ngan menu ni,xde lak kt dapur....hmmm....apa nak ku taramkan ni?????.......ah biar dulu yg tu kita tengok resepi ayam percik ni.....

BAHAN-BAHAN;-
1 Ekor ayam ( belah 4,bersihkan dgn sedikit gandum & toskan )
1 Cm halia
1 Cm kunyit hidup
4 Ulas bawang putih
2 Batang serai
1 Camt kunyit serbuk
1 Camt garam
  Sedikit serbuk perasa
( blend semua bahan diatas,perapkan pada ayam,kira2 20 minit)
BAHAN KUAH-( KISAR )
5 Biji bawang kecil
2 Ulas bawang putih
5 Tangkai cili kering
2 Cm halia
BAHAN KUAH;-( SANTAN )
1 Biji kelapa ( jadikan 1 mangkuk sedang santan )
1 Camt tepung beras @ tepung jagung ( jika tiada tpg beras)
3 Batang serai ( diketuk-1 daripadanya jadikan perenjis pada kuah nt )
  Garam,gula dan serbuk perasa secukup rasa.
CARA;-
1)-Buat kuahnya dahulu.......Masukkan santan ke dalam kuali,guna api sedang.
2) Sambil dikacau,masukkan semua bahan blend,kacau selalu supaya kuah x pecah minyak.
3). Masukkan semua bahan perasa,seperti garam,gula dan serbuk perasa dan 2 batang serai yg diketuk td.
4) Setelah kuah mendidih sedikit,masukkan bancuhan tepung beras,kacau hingga kuah pekat.Matikan api,biarkan
    kuah dalam kuali.
5). Bakar ayam.Bila dah separuh masak,ambilkan dlam 1 senduk kuah,masukkan dlm mangkuk....ambil 1 batang serai yg di tinggalkan tuk merenjis kuah tadi,celupkan batang serai ke dalam kuah,renjis2 kan pada ayam yg sedang dibakar,balik balikkan ayam,pastikan setiap kali di balik,mestila di renjis dengan kuah tadi......buat la sampai ayam masak.
6) Letak kan ayam dalam pinggan,curahkan kuah di atasnya dan boleh la di hidangkan.
7) Ayam percik ni juga boleh dibuat dalam variasi putih.....tanpa gunakan lada.
**SEBELUM DIKETUK SERAI,PASTIKAN DIBASUH BERSIH2 DAHULU**

0 ulasan:

Post a Comment